Interim-management

Bij het recruteren van een interim-manager is zorgvuldig maatwerk een vereiste. Een procesmanager heeft immers andere bekwaamheden nodig als een bestuurder of een projectmanager. De kunst is het misschien wel iemand te vinden, die gedegen management-expertise en senioriteit koppelt aan bevlogenheid en 'jeugdig' enthousiasme. En die in staat is duurzame oplossingen en verandering te creëren en kennis over te dragen aan- en samen te werken met zijn omgeving. 

SUCCESVOL (INTERIM-)MANAGEMENT BESPAART KOSTEN!

Uit onderzoek van Schaveling (2010, Nyenrode) wordt duidelijk, dat senioriteit, evenwichtigheid en analytisch vermogen de key-factors zijn van een goede interim-manager:

  • interim-ervaring en senioriteit in grote en kleine organisaties werden opgebouwd in ongeveer 20 interim-opdrachten vanaf 1992 en in vast dienstverbanden vanaf 1980;
  • analytisch vermogen werd ontwikkeld tijdens vele tientallen adviesopdrachten voor grote- en kleine opdrachtgevers; 

INTERIM-MANAGERS ZIJN DUUR(DER): EEN FABELTJE!

Weinigen realiseren zich, dat een executive interim-manager als ZZP-er bruto ongeveer evenveel verdient als een executive manager in loondienst. Veel kosten zijn identiek, maar er zijn ook belangrijke verschillen; een interim-manager heeft immers in vergelijking met een manager in loondienst niet alleen een veel robuuster risicoprofiel, maar bovendien substantiële meerkosten, t.w.:

  • dure verzekeringen (arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid, pensioen, etc.)
  • vrijvalrisico en onmiddellijke beschikbaarheid
  • korte opzegtermijn
  • ontbrekende arbeidsvoorwaarden
  • als zelfstandig ondernemer veel kwetsbaarder in het economisch verkeer

Bovendien zorgt een interim-manager voor extra toegevoegde waarde door: 

  • specifieke vaardigheden en ervaring
  • het snel opruimen van probleemstellingen in piekbelasting
  • een frisse blik
  • de tijdelijkheid: een interim-manager vertrekt weer als het probleem is opgelost